divider divider
divider

In 12 stappen naar een betere work-life balance

Ook zo toe aan weekeind? Of na een dag werken geen puf meer om te koken? Weer aan het overwerken terwijl je eigenlijk wilde gaan sporten? Misschien is het tijd om te werken aan een betere work-life balance. In deze 12 stappen helpen we je er naar toe, zodat je meer energie overhoudt voor de dingen die voor jou belangrijk zijn.

work life balance

1. Grens tussen werk & privé

Ten eerste is het belangrijk om te bepalen wat voor jou de grens is tussen werk en privé en hoe die eruit ziet. Is die er überhaupt? Misschien vind je het wel heel prettig dat werk en privé door elkaar heen lopen, waardoor je beide kanten op erg flexibel kan zijn. Dit hoeft namelijk geen probleem te zijn als jij je er fijn bij voelt en goed ‘nee’ kan zeggen tegen zaken die voor jou niet belangrijk zijn.

2. Wat geeft jou energie en wat kost energie?

Maak inzichtelijk wat jou energie kost en wat jou energie geeft. Zowel in werk als privé. Zo kun je bepalen of de activiteiten die je op een dag onderneemt goed in balans zijn. Ook helpt het je om nee te zeggen tegen dingen waar je geen energie van krijgt of deze in ieder geval zoveel mogelijk te beperken.

3. Pauze momenten voor work-life balance

Bouw kleine pauze momenten in, waarop je even niets doet. Gewoon even een kop thee drinken, zonder telefoon, zonder collega’s. Je zal zien dat dat simpel klinkt, maar dat je daar in de praktijk nauwelijks de tijd voor neemt. Simon Sinek denkt precies hetzelfde hierover in deze video ‘the right way to do work-life balance’.

Vrouw koffietje bar

4. Wandelen

Wandelen is goed voor elk. Met wandelen activeer je allerlei processen in je lichaam en in je brein die zorgen voor ontspanning. Zo stimuleer je de aanmaak van hormonen die positief voor je werken en die je stresslevels doen afnemen.

5. Opruimen

Werk je veel thuis? Ruim dan je werkspullen na een dag werken op uit het zicht. Alleen al door dit te doen rond je de werkdag mentaal af en maak je de omschakeling naar andere voor jou belangrijke dingen.

6. Van je werk je hobby maken

Misschien een grote dooddoener: maar wie van zijn werk zijn hobby maakt, hoeft in zijn leven geen dag te werken. Zorg ervoor dat je je werk leuk vindt. Als je veel geld verdient met een baan die je niet zo leuk vindt en ook nog eens geen tijd hebt om dit geld uit te geven, wat is dan het nut?

ontspannen in een cafe

7. De start van jouw dag 

Kijk eens naar de start van jouw dag. Hoe begint die? Snooze je een paar keer om vervolgens gehaast in de auto te springen? Of neem je de tijd om even rustig wakker te worden en de dag te beginnen met iets fijns. Dat kan een korte wandeling zijn, even de krant lezen of een korte work-out: whatever works for you.

8. Voorbeeldfiguur work-life

Ken je iemand die werk en privé altijd uitstekend lijkt te kunnen combineren? Vraag eens hoe hij of zij dit voor elkaar krijgt (en of dat ook echt zo is).

9. Dagplanning

Maak een dagplanning. Zeker als je thuiswerkt of een dag weinig afspraken hebt. Wat is er die dag belangrijk en wanneer ga je dat doen? Door structuur aan te brengen in je dag haal je meer voldoening uit wat je doet en geef je jezelf meer rust.

planning dagboek

10. Reistijd

Hoeveel reistijd heb je? En hoe breng je deze door? De treinreis leent zich er misschien uitstekend voor om een boek te lezen of gezellig met een vriendin te bellen. Maar hoe vaak benut je die tijd ook echt bewust? Of gaat de reis voorbij terwijl je op je social media zit te scrollen? Auto reistijd kun je benutten door een boek te luisteren, of om tijdens het rijden eens heel bewust je aandacht in het hier-en-nu te houden. Mindful autorijden, klinkt relax toch?

11. Beweging

Beweeg! Tijdens je werkdag zo vaak mogelijk. Zit niet langer dan een uur, doe een paar jumping jacks, speel een potje pingpong, ga naar buiten in je pauze of neem de trap in plaats van de lift. Door te bewegen houd je de zogeheten grijze massa in je hersenen actief en doorbloed. En dat is dan weer goed voor een heleboel dingen, waaronder je concentratievermogen.

12. Bodyscan

Ten slotte is het belangrijk om na een drukke werkdag tijd in te bouwen om eerst even te zitten en bewust weer in je lijf te komen. Vaak zitten we vooral in ons hoofd en rennen we maar door, zonder dat we echt bewust ontspannen. Een korte bodyscan na een werkdag kan helpen weer even contact te maken met je lichaam. Haal een paar keer diep en bewust adem en laat spierspanningen die er gedurende de dag insluipen los. Je voelt je meteen een ander mens. Of heel moe, dan is het tijd voor een powernap!

 

Hopelijk kan je met deze tips de eerste stappen zetten richting een beter evenwicht tussen werk en privé. Wil je meer weten over work-life balance? Neem dan even contact met ons. 

 

Door: Malissa Voordenhout    Coach Malissa Voordenhout

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten