Roos van Leary: 3 inzichten die ik kreeg toen ik er mee ging werken

De Roos van Leary. Veel mensen hebben er wel eens van gehoord. Het is vast een keer aan bod gekomen tijdens een training of in een interessante webinar, maar wat je er nu echt mee kunt is vaak nog vrij onduidelijk. Jammer! Zo vind ik zelf, want als gedragsprofessional zijn in mijn ogen de mogelijkheden van dit interactiemodel oneindig. Onlangs heb ik een opleiding gevolgd om als coach en trainer te kunnen gaan werken met de Roos van Leary. In dit blog neem ik jullie graag mee in drie belangrijkste inzichten die de opleiding mij heeft gebracht.



bron: Leary Academy

Gedrag roept gedrag op

De Roos van Leary is een interactiemodel en geeft inzicht in de interactie tussen jezelf en een andere persoon. Anders dan andere modellen zegt de Roos iets over wat er tussen twee personen gebeurt en niet zozeer over je persoonlijkheid of je drijfveren. In communicatie is er altijd sprake van actie en reactie. Gedrag roept gedrag op. In de Roos van Leary gaat men uit van dit principe. Doordat de 8 gedragstypen altijd iets bij de ander oproepen ontstaan er interactieparen. Iemand die zich op dominante wijze uit, zal volgend gedrag bij een ander oproepen. Iemand die zich afstandelijk gedraagt roept afstand op en iemand die de samenwerking opzoekt nodigt een ander uit om zich meewerkend op te stellen.

De ontvanger bepaalt

In dagelijkse communicatie zijn we gewend aandacht te besteden aan onze eigen intenties. “Ik bedoelde het toch goed?” en “volgens mij was ik heel duidelijk” zijn gedachten die met enige regelmaat voorbij komen. Toch is het belangrijk te beseffen dat je eigen intentie niet altijd relevant is, maar dat het je veel meer kan brengen om te kijken naar de reactie van de ander. In de communicatie met een collega kan het je bedoeling zijn om op vriendelijke manier feedback te geven. Als je collega jou vervolgens als aanvallend ervaart heb je weinig aan die goede bedoelingen. Uiteindelijk is het de ontvanger die bepaald hoe jij op hem overkomt. In coaching staan we vaak lang stil bij de eigen intenties, maar om er achter te komen waarom communicatie spaak loopt moet je afvragen wat je oproept bij de ander, en of dat is wat je ook zou willen oproepen.

Hoe train ik anderen op mij te reageren?

Ieder mens heeft een eigen stijl van communiceren en zal een voorkeur hebben voor bepaald gedrag. In gedachten houdend dat gedrag wederkerig is, zullen er in communicatie met anderen patronen gaan ontstaan waar we niet altijd gelukkig mee zijn. Neem het voorbeeld van een leidinggevende die van nature taakgericht en direct aanstuurt. Hij heeft grip en controle over zijn medewerkers, maar is tegelijkertijd teleurgesteld dat zijn medewerkers niet vaker zelf met initiatieven komen. Een vraag die hij zichzelf kan stellen is “Hoe train ik anderen op mij te reageren?”. Hij roept met zijn manier van aansturen volgend gedrag op. Als hij wil dat zijn medewerkers meer initiatieven zullen gaan nemen, vraagt dit van hem dat hij een meer volgende positie aanneemt om hen daar ook daadwerkelijk de ruimte voor te geven.

Loop jij soms ook vast in je interactie? Of wil je gewoon meer te weten komen over de Roos van Leary en wat dit voor jou en je organisatie kan betekenen? In Good Company biedt verschillende vormen van dienstverlening aan op dit vlak. Neem een kijkje op onze Roos van Leary pagina of neem gelijk contact met ons op!